Referenscase Umeå KommunKalmar Kommun är en kommun i Kalmar län. Centralort är Kalmar, som också är länets residensstad med 66 500 invånare.
Den politiska organisationen består av kommunfullmäktige, kommunstyrelse, nio nämnder och en gemensam nämnd. Kalmar kommun har åtta olika förvaltningar, alla med sitt eget verksamhetsområde. Förvaltningarna har sina förvaltningskontor på olika ställen runt om i Kalmar, och deras verksamheter finns i alla delar av samhället. Varje förvaltning styrs av politiskt tillsatt nämnd. I kommunen arbetar ca 5 100 medarbetare. . |
Situation |
Kalmar kommun har genomfört två kvalitetssäkringar och analyser av IT-verksamheten med Aregabs tjänst Total IT Performance (TIP). Den första analysen genomfördes år 2014 och den senaste 2017.
Kostnadsuppföljningen och användarundersökningen ger sammantaget en bild av hur IT-verksamheten och IT-stödet fungerar, säger IT-chefen Robert Carlsson. |
Tillvägagångsätt
|
Den första analysen gav ammunition för att motivera en översyn av hela IT-leveransen och gav en ökad säkerhet för de beslut som behövde göras för investeringar i IT-infrastruktur inklusive plattformar.
Den andra genomförda uppföljningen har gett möjlighet att se i vilken utsträckning genomförda åtgärder har gett resultat i användarledet. Och hur de påverkat kostnaderna. |
Resultat |
Kvalitetssäkringen och analysen genom TIP-tjänsten visade hur IT-stödet fungerade i verksamheten och de kommentarer som slutanvändarna gav, åskådliggjorde den verklighet som IT-stödet fungerade i. Det blev därför ett slagkraftigt verktyg för att identifiera möjliga förbättringsåtgärder. Eftersom IT-verksamheten helt finansieras via intäkter från verksamheten var det av stort värde att analysen visade användarnas upplevelser av IT-stödet för både kommunledning och verksamhetschefer.
IT-chefen Robert Carlsson sammanfattning av värdet av uppföljningarna: ”Det ger möjlighet att styra skutan åt rätt håll – vad gör vi bra och vad behöver vi förbättra?” |